prof. Izabela Kłosińska

Izabela Kłosińska

Izabela Kłosińska – sopran,

studiowała Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego.
Będąc studentką III roku zadebiutowała w stołecznym Teatrze Wielkim, by po ukończeniu studiów związać się z nim na stałe. Kreowała tu tytułową rolę w „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego, postacie: Roxany w „Królu Rogerze” Karola Szymanowskiego, Violetty w „Traviacie”, Amelii w „Balu maskowym”, Leonory w „Mocy przeznaczenia”, Marii w „Simone Boccanegra” i Elwiry w „Ermanim” Giuseppe Verdiego, Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda, Micaëli w „Carmen” Georgesa Bizeta, Sophie w „Kawalerze z różą” Richarda Straussa, Mimi w „Cyganerii” i Liu w „Turandocie” Pucciniego, Sophie w „Wertherze” Julesa Masseneta, Hanny w „Strasznym Dworze” i Neali w „Parii” Stanisława Moniuszki, Marii w „Mazepie” Piotra Czajkowskiego, Paminy w „Czarodziejskim flecie”, Donny Elwiry w „Don Giovannim” i Hrabiny w „Weselu Figara” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Neddy w „Pajacach” Ruggero Leoncavalla, Antonii w „Opowieściach Hoffmanna” Jacquesa Offenbacha, Elwiry we „Włoszce w Algierze” Gioacchino Rossiniego, Xeni w „Borysie Godunowie” Modesta Musorgskiego, Ewy w „Raju utraconym” Krzysztofa Pendereckiego, Oriony w „Amadigi” i Romildy w „Xerxesie” Georga Friedricha Haendla, Frei w „Złocie Renu” Richarda Wagnera, Aldony w „Litwinach” Amilcare Ponchiellego.

Śpiewała główne partie sopranowe w koncertowych wykonaniach „Trojan” Hectora Berlioza, „Zamku Sinobrodego” Béli Bartóka, „Siostry Angeliki” i „Płaszcza” Pucciniego, „Il tramonto” Ottorino Respighiego. Z powodzeniem wykonuje również repertuar oratoryjno-kantatowy („Stabat Mater” Antonína Dvořáka, Szymanowskiego i Giovanniego Battisty Pergolesiego, „Wielką mszę c-moll” Mozarta, „Requiem” Verdiego, „Magnificat” Johanna Sebastiana Bacha, „IX Symfonię” Ludwiga van Beethovena, „Dies irae”, „Polskie requiem”, „Credo” i „Siedem bram Jerozolimy” Pendereckiego, „III Symfonii” Henryka Mikołaja Góreckiego). W styczniu 2001 uczestniczyła w prawykonaniu „Missa pro pace” Wojciecha Kilara (dzieło dedykowane Filharmonii Narodowej w stulecie jej istnienia). W 2003 wzięła udział w japońskim tournée Opery Narodowej („Turandot”). Wystąpiła także na noworocznym koncercie w Osace jako solistka Filharmoników Wiedeńskich (Johann Strauss Ensemble).

Izabela Kłosińska występowała gościnnie w Amsterdamie, Utrechcie, Eindhoven, Hanowerze, Dortmundzie, Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Hamburgu, Zurychu, Bernie, Londynie, Glasgow, Watykanie, Tallinie, a także w Korei Południowej, Japonii, Wenezueli, Brazylii i Stanach Zjednoczonych. Śpiewała w amerykańskich realizacjach „Króla Rogera” w Buffalo i Detroit, wzięła udział w amerykańskim prawykonaniu oratorium „Święta Ludmiła” Dvořáka (Carnegie Hall) oraz w przesłuchaniach i przygotowaniach do tytułowej partii w „Rusałce” Dvořáka (Metropolitan Opera). Uczestniczyła w wielu festiwalach, m.in. w Alicante, Maastricht, Bayonne, w „Warszawskiej Jesieni” i „Wratislavii Cantans”.

Ma na swoim koncie wiele nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. Utrwaliła na płytach CD i DVD większość dzieł Krzysztofa Pendereckiego. Arie w jej wykonaniu, zarejestrowane dla Polskiego Radia, uznano za najlepsze nagranie roku 1990. W 2006 otrzymała nagrodę w Japonii za rejestrację „Polskiego Requiem” Pendereckiego pod dyrekcją Antoniego Wita (Record Academy Award 2005, przyznawaną przez japoński magazyn muzyczny „Geijutsu” za najlepsze nagranie muzyki współczesnej).

Izabela Kłosińska w 1996 została wybrana „Divą Roku” w rankingu „Przeglądu Tygodniowego”. W 1999 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej, w 2000 – Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000 w „Madama Butterfly”. Została też odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Prowadzi równocześnie działalność pedagogiczną w Akademii Muzycznej w Warszawie.