prof. Jadwiga Rappé

prof. Jadwiga Rappé

Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek polskich, alt; absolwentka Wydziału Filologii Polskiej i Słowiańskiej Uniwersytetu Warszawskiego; uczennica prof. Zofii Brégy i absolwentka Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Jerzego Artysza; członek rzeczywisty Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków od roku 1977; zaangażowana w sprawy dziedzictwa kultury polskiej w kraju i zagranicą (fundator prywatny odnowienia organów i sponsor prywatny części prac remontowych w kościele w Vecpils na Łotwie); w latach 2006-2009 sprawowała funkcję prezesa zarządu Towarzystwa im. W. Lutosławskiego; w roku 2009 pełniła funkcję dyrektora artystycznego festiwalu „ŁAŃCUCH VI”, organizowanego przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego; przewodnicząca Rady Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów na Stawisku od roku 2005; w latach 1995 – 2010 wykładowca na Wydziale Wokalnym w Państwowym Zespole Szkól Muzycznych im. F. Chopina; profesor zwyczajny; wykładowca na Wydziale Wokalnym Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie; autorka szeregu wybitnych projektów koncertów z udziałem studentów Akademii Muzycznej; członek jury wielu przesłuchań i konkursów wokalnych w kraju i zagranicą; odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi.

Laureatka I nagrody i Złotego Medalu Międzynarodowego Konkursu Bachowskiego w Lipsku w roku 1980; laureatka Złotego Medalu Konkursu Młodych Solistów w Bordeaux w roku 1981.

Jadwiga Rappé występowała wielokrotnie w wielu krajach europejskich, USA, Kanadzie, Japonii, w prestiżowych salach koncertowych i teatrach operowych jak: Musikverein i Konzerthaus (Wiedeń); salach filharmonicznych w Grazu, Linzu, Salzburgu (Austria); La Salle Pleyel, Theatre des Champs-Elisees, Theatre Chatelet, oraz Musee d’Orsay (Paryż); salach filharmonii w Lille, Lyonie, Strasburgu, Tuluzie, Nicei, Montpellier, Colmar, La Chaise Dieu (Francja); Teatro San Carlo (Monaco); Filharmonia Madrycka, Sala Orkiestry Symfonicznej Radia i TV (Madryt); sale koncertowe i teatralne Sewilli, Bilbao, Valencii, Oviedo, Malagi, La Coruna (Hiszpania); Gewandhaus (Lipsk); Gasteig i Herkulessaal (Monachium); Semper Oper (Drezno); Deutsche Oper (Berlin); Filharmonia w Hamburgu, Kolonii, Duesseldorfie, Mannheim, Ludwigsburger Schlossteater, Filharmonia w Stuttgarcie, Teatr Operowy oraz Alte Oper (Frankfurt nad Menem); teatr w Karlsruhe (Niemcy); Concertgebouw (Amsterdam); Sala Radia w Hilversum (Holandia); Teatry w Brukseli, Genewie, Victoria Hall (Genewa); Carnegie Hall (Nowy Jork); Kennedy Center (Waszyngton D. C.); sale koncertowe Chicago, Filadelfii i Bostonu (USA); Toronto, Montrealu i Ottawy (Kanada); São Paulo (Brazylia); Caracas (Wenezuela); teatry w Las Palmas, Santa Cruz, Puerto Rico, Sala Santa Caecilia, RAI (Rzym); RAI (Turyn); koncerty w Wenecji, Cagliari, Florencji, Neapolu, Taorminie (Włochy); sale filharmoniczne w Oslo i Bergen (Norwegia); Sztokholmu i Goeteborga (Szwecja); Kopenhagi (Dania); Helsinek, Turku (Finlandia); Reykjaviku (Islandia).

Sale koncertowe Moskwy, Samary (Rosja); filharmonie w Pradze i Brnie (Czechy); Bratysławie (Słowacja); Budapeszcie (Węgry); Bukareszcie (Rumunia); Jerozolimie, Tel Avivie, Jaffie, Beer-Sheevie, i w innych (Izrael), teatry w Edynburgu i Glasgow (Szkocja); Covent Garden, Royal Albert Hall i Quinn Elizabeth Hall w Londynie, oraz w Birmingham (Anglia); by wymienić tylko najważniejsze.

Artystka występuje od wielu lat w Polsce w najważniejszych ośrodkach kulturalnych i bierze udział w ogromnej ilości festiwali krajowych, koncertów symfonicznych i kameralnych, nie stroniąc jednocześnie od występów w małych miejscowościach. Ilość jej występów zbliża się do sumy 2000.

Dysponuje olbrzymim i bardzo zróżnicowanym repertuarem, głównie oratoryjnym i pieśniarskim, sięgającym od muzyki baroku do współczesnej. Posiada również w repertuarze partie operowe, których zakres stale rozszerza.